Click it !

Sunday, January 16, 2011

Tahukah Anda? # Siri 4

Salam and hello readers :)

Ye saya tahu tadi saya cakap nak sambung study Physics tapi sebab saya terlupa nak update siri Tahukah Anda maka, di sini saya berada, di hadapan laptop Zana menekan butang butang comel di papan kekuncinya dengan bantuan Broadband Maxis yang sekali lagi, milik Zana. Peh terasa miskin gila semua barang kena pinjam orang lain punya. Sob sob, sedih 5 saat. 1, 2, 3, 4, 5. Okay dah cukup 5 saat. Ceria balik. Kihkih >.< Saja nak intro melodramatik. Okay hari ni kita akan belajar tentang desert atau bahasa melayunya gurun.

1. Big, bigger, biggest !

# Sahara : 9 million sq. km
# Australian : 3.4 million sq. km
# Arabian : 2.6 million sq.km
# Turkestan : 1.9 million sq. km
# Great American : 1.3 million sq. km

Gurun Sahara merupakan gurun terbesar di dunia. Ianya lebih besar daripada empat gurun terbesar berikutnya jika disatukan. Faham tak? Maksudnya, 4 gurun terbesar selepas Gurun Sahara, jika disatukan menjadi satu, ianya sama besar dengan Gurun Sahara. Haa besar kan !

2. Foggy foggy ! Apa tu? Comel je nama. Kabus haa. Terus tak comel, kan? Gurun paling berkabus atau kalau nak sedap dengar, the foggiest desert is...... ecehh terus English. Hehe. Okay serious semua serious ! Bagus, macam tu yang kita mahu. Gurun yang paling berkabus ialah Gurun Namib di Namibia.

3. Driest desert pula dekat utara Chile, Amerika Selatan. Nama gurun tu ialah Gurun Atacama. Alolo comelnya namaaaaa. Sehingga tahun 1971, takda hujan langsung selama 400 tahun. ish Ish, sungguh kering T.T


Okay hopefully, general knowledge anda semua bertambah. InsyaAllah kalau ada masa dan jantung masih berfungsi, hidung mampu bernafas, saya share pasal apa yang saya belajar last week dalam kelas Geology. Till then, take care people :D

No comments:

Post a Comment