Click it !

Thursday, April 26, 2012

Aku membesar dalam generasi seperti (teruskan membaca)

Assalamualaikum! Hari ni nak bahasakan diri 'aku'. Hehe :P Lama tak cakap aku kau ni ek. Baru baru ni aku jumpa seorang budak perempuan yang bawa coloring book and crayon di tempat kerja aku. Dalam hati berkata 'Masih ada anak yang membesar dalam generasi aku rupanya'. Selalunya yang datang kedai aku anak anak main iPhone iPad segala. Apa yang berlaku di sekeliling aku pada hari ini telah banyak buat aku teringat zaman kanak kanak.

Generasi aku makan gula gula getah yang hitam putih tu, yang 3 biji dalam kotak kecil, ada juga yang dalam plastic panjang gula getahnya warna merah oren kuning. Generasi kini tahu gula gula getah tu?



Generasi aku makan biskut icing warna warni macam ice cream. Dulu aku panggil biskut taik warna warni -.- Hebat tak aku beri nama pada makanan? Hehe. Kalau bab cokelat, generasi aku ada cokelat duit cover warna emas. Generasi kau ada? Dulu kalau perempuan, balik sekolah agama petang petang mesti beli gula gula apa aku tak tahu tapi ada free cincin atasnya. Kalau lelaki beli tu nak bagi gepren lettew. Sekarang? Ada? Takda en? Gula gula gambar udang yang dalam dia transparent boleh makan, gula gula rabbit. Itu gula gula generasi aku juga.

Generasi aku dulu makan ice cream Malaysia harga 20 sen. Zaman aku la. Sekarang aku nak beli harganya dah 50 sen atau 60 sen. Generasi sekarang ice cream Malaysia pun tak tahu -.- Tahu ice cream line line Baskin je. Hampeh. Generasi aku dulu ada mould ice cream batang. Mak aku beli untuk abang dan aku sebab kitorang kuat makan ice cream. Jadi bila ada mould ice cream batang, senang lah nak buat. lepas makan, batang berwarna- warni tu dibasuh bersama mouldnya, bancuh air milo, bekukan :)

Generasi aku dulu permainannya, ceper, batu seremban, patung kertas, Tora, Din Dang, Tamiya dan sebagainya. Generasi sekarang tanya Tora pun tak tahu menatang apa -.- Kalau dulu iklan Tora, Din Dang, Tamiya lah yang paling ditunggu tunggu. Keluar je iklan ada permainan baru laju masing masing korek tabung nak beli. Tu lah mainan gempak generasi aku. Sekarang mainan line line harga phone -.-. paling paling pun main games dekat tab. Dulu generasi aku pakai coloring book siap ada set pensel warna, crayon, watercolor. Generasi sekarang main color color guna tab. Ek eleehhh :P Dulu aku beli anak patung kertas tu size kecik 20 sen je size besar 50 sen. Baru baru ni aku jumpa anak patung kertas jenama Barbie harga tak nak kalah. Berpuluh ringgit baq hang! Aku dulu main belon yang apa tu eh yg kena pusing pusing dalam mulut lepas tu baru tiup guna stick kecil tu. Haha Lagi satu bubbles! Bubbles sekarang berpuluh ringgit tembak macam pakai senapang.

Kalau game yang berpeluh main, mesti lah cop tiang, lubang tikus, teng teng, galah panjang, Pepsi Cola. Hehe. Main kejar kejar pun seronok juga. Nyorok nyorok ke, pondok pondok ke. Hehe :P Generasi sekarang tahu main computer je. Tang mana tah dia berpeluh.

Rindu zaman kanak kanak aku. Wuuu sob sob :'( Nanti aku ada anak entah macam mana lah generasi diorang ek? O.o

1 comment: